Beginnjahr 2015 | Abschlussjahr 2018 |
Institutionendurchführende Institutionen
PersonenProjektleiterInnen+Ansprechpersonen MitarbeiterInnen |
Ländercode Österreich | Sprachcode Deutsch | |
Schlagwörter Deutsch | Selbstbestimmtes Lernen, Reflexive Feedback-Kultur, kollaborative Tools, Digitale Medien, Fächerübergreifender Unterricht, E-Kompetenzen, peer learning, Medienkompetenz | |
Schlagwörter Englisch | competence oriented learning, e-assessment, Collaborative Learning | |
Abstrakt | Bildungssysteme müssen - in Ergänzung zu fachlicher Ausbildung - neue Zugänge finden und neue Aktivitäten entwickeln, durch die Lernende Kernkompetenzen erwerben und fächerübergreifenden Fähigkeiten entwickeln können. ATS2020, ein Projekt zur Bewertung fächerübergreifender Fähigkeiten, entwickelt Bewertungszugänge und -praktiken für 10- bis 15-jährige SchülerInnen in über 200 Schulen in 10 EU-Ländern, in denen das ATS2020 Lehr-Lern-Modell pilotiert wird. Das Konsortium des EU-geförderten Projects wird vom zypriotischen Bildungsministerium und dem Pädagogischen Institut von Zypern geleitet. Strategieziel: Entwicklung von transversalen (fächerübergreifenden) Fertigkeiten und Fähigkeiten, die auch als "21st century skills" bezeichnet werden, für LernerInnen in formalen Bildungssystemen (Schulen). Da bisher noch wenig Evidenz dafür gegeben ist, wie dies in der Bildung erreicht werden kann, insbesondere für größere Zahlen von Schulen und Lernenden, soll gezeigt werden, wie Lehr-Lernaktivitäten zur Entwicklung solcher Fähigkeiten implementiert und wie fächerübergreifende Fähigkeiten bewertet werden können. There is an urgency for education systems to explore new approaches and to design new activities that will equip learners with core transversal skills and competences to match the demand of a 21st century society. The Assessment of Transversal Skills 2020 Project (ATS2020) is developing and testing assessment approaches and practices across a range of real-life classrooms in 10 pilot countries working with more than 200 schools and involving about 20,000 learners, aged 10 to 15 years. The consortium of the EU-funded project, led by the Cyprus Ministry of Education and the Cyprus Pedagogical Institute. | |
Methode | The project consortium designs a robust evaluation framework aimed at “evaluating the potential impact of such an innovative approach by testing it through trials in the field” followed by both quantitative and qualitative methods and analysis. This stems from the need to transform our educational systems in order to accommodate, facilitate and develop 21st century learning, assessment, teaching and skills. The experimentation is carried out using reliable monitoring, evaluation and reporting procedures. | |
Ergebnisse | The ATS2020 website (http://ats2020.eu) gives insight into events and milestones. A resource portal (http://resources.ats2020.eu/) offers lesson plans of participating teachers for a range of subjects as well as the ATS2020 skills framework, guidance materials for the projects' ePortfolio spaces (Mahara and Office 365/OneNote Class Notebook) and assessment scaffolding tools. The Department of Interactive Media and Educational Technologies (IMB) of Danube University Krems, leading the workpackage on Technology and Tools, maintains a workpackage ePortfolio on Mahara with a bibliography, a blog, Mahara tutorials and insight into the work on supporting the ATS2020 schools with educational technology: http://mahara.ats2020.eu/view/view.php?id=178, furthermore, a dissemination portfolio of the IMB provides information in German and English at http://mahara.ats2020.eu/view/view.php?id=11497. | |
Erhebungstechniken und Auswahlverfahren | an agreed set of criteria around transversal skills and to operationalise these so teachers can design learning activities which facilitate the development of these skills among their students. This will require initial desk research and the creation of tools that enable teachers to design appropriate learning tasks. Students will then engage in project work where they will have opportunities to develop these skills. On completion of the learning tasks teachers, learners and other stakeholders will need to evaluate how successful students were in developing these skills. | |
Hauptkategorie(n) | Lehren und Lernen (Prozesse und Methoden) Information, Kommunikation, Statistik | |
Mit den Themen des Projekts weitersuchen |
|